Saturday, October 11, 2008

membuka buku isi hati

Aku mengaku yang aku ni seorang yang pendiam dan dingin. Tapi kalau aku dah kenal orang, lagi-lagi yang satu kepala, boleh haru jugaklah keadaannya. Tapi aku ni jugak seorang yang pemalu, maka agak sukar untuk aku memulakan bicara. Jadi, banyak orang, yang meletakkan first impression terhadap aku, bahawasanya, aku ni seorang yang sombong macam bagus. Orang tu tak lah cakap kat aku, tapi aku dapat rasa. Paranoid kah aku? Kalau org dah pandang kite macam menyampah, mana aku tak terasa, dia ingat dia bagus? Nak je aku cakap kat dia macam ni,
“Ko ingat ko bagus? aku tak kawan ko pun aku boleh hidup la..” Tapi tu zalim, aku tak sampai hati. Aku buat-buat tak nampak je apa yang dia buat pada aku. Tapi sampai bila aku boleh tahan? Dan pada suatu hari di hari raya, aku telah menunjukkan egoku. Aku pun tak pandang dia, aku pun tak tegur dia. Hasilnya, dia menegur aku. Nak pulak dia bercakap dengan aku. Ingatkan nak sisihkan aku sampai bila-bila. Aku pulak jenis cepat cair, hilang ego aku, sejuk hati aku. Aku pun layan berbual dengan dia. Lihat…aku boleh kalau dia boleh terima aku. Dia cuma kene bagi aku masa dan ruang untuk aku betulkan tabiat pendiam aku ni. Bukan senang nak buang tabiat seseorang tu. Dan sepatutnya, dia bantu aku untuk hilangkan tabiat buruk tu. Bukannya, mengkondem aku.

Sebelum balik, aku ucapkan selamat hari raya, maaf zahir batin pada dia. Sebak betul masa tu. Aku rasa macam nak menangis. Tapiku tahan. Satu pepatah English yang aku sangat-sangat setuju;

DON’T JUDGE THE BOOK BY ITS COVER

Tapi, itulah yang manusia selalu buat.

No comments: